#uczę się w domu
Data: 28 kwietnia 2020r.
Autor: Administrator

Jak skutecznie mobilizować się do nauki w domu?

  • Planuj! Wstawaj codziennie o tej samej porze. Rytm dnia pomaga się dobrze zorganizować.
  • Zapisuj! Skorzystaj z planera dnia/tygodnia. Wypisz przedmioty, których będziesz uczył się danego dnia oraz czas, jaki na to przeznaczysz.
  • Przygotuj się! Zadbaj o porządek na biurku, przewietrz pokój. Wyłącz komórkę i telewizor.
  • Rób przerwy! Gdy poczujesz zmęczenie, zrób przerwę, wstań, pogimnastykuj się, zaczerpnij świeżego powietrza.
  • Zdrowo się odżywiaj! Pij dużo wody, jedz regularnie i często. Pamiętaj o zdrowych przekąskach (owoce i warzywa). Unikaj słodyczy i słodkich napojów.
  • Pamiętaj o relaksie! Zrób coś, co cię uspokaja- namaluj obraz, posłuchaj muzyki, poczytaj książkę, ułóż coś z klocków.
Kampania ZGŁOŚ TO
Data: 29 maja 2020r.
Autor: Administrator

Edukacja zdalna przyniosła uczniom, rodzicom i nauczycielom wiele wyzwań. W całym procesie niezbędny okazał się Internet, który umożliwił i dalej umożliwia nam kontakt bez narażania zdrowia. Jednak jak zwykle jest też „druga strona medalu” – więcej czasu spędzanego w sieci to większe ryzyko napotkania szkodliwych treści. Co rozumiemy przez szkodliwe treści? Hejt, pornografię, ale też piosenki z tekstami poniżającymi kobiety, vlogi z przemocą, filmy na YouTube obrażające osoby niepełnosprawne… To wszystko bez wysiłku znajdziemy w sieci. Nie mamy wpływu na to, że takie treści się pojawiają, ale jest jedna rzecz, którą wszyscy możemy robić – zgłaszać je. Dlatego też zachęcam, wraz z organizatorami kampanii społecznej „Zgłoś.to” – Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę i Rzecznikiem Praw Obywatelskich – do zgłaszania wszystkich szkodliwych treści. Razem możemy sprawić, że Internet będzie choć trochę bezpieczniejszym miejscem dla naszych dzieci.

Na stronie https://zglos.to/#/ znajduje się krótki formularz ze wskazówkami pomagającymi ocenić szkodliwość treści. Po jego wypełnieniu pojawia się lista dostępnych sposobów zareagowania, z których możemy skorzystać.

Niech przesłaniem pozostanie hasło kampanii: „Zastanawiasz się, czy zgłaszać szkodliwe treści? Oni nie zastanawiają się, czy je wrzucać!”

mgr Anna Sadło

psycholog

Świetlicowa niespodzianka na Dzień Dziecka
Data: r.
Autor: Administrator

Kliknij na obrazek

Wielkimi krokami zbliża się Dzień Dziecka. Nie widzimy się w szkole  już kilka tygodni, ale wszyscy działamy zdalnie, aby pomóc wam w nauce i wnieść do waszego życia trochę rozrywki. Właśnie oddajemy w wasze ręce nasz prezent- strefę rozrywki przygotowywaną od dawna przez wychowawców świetlicy szkolnej. Znajdziecie tu tajemnicze i ekscytujące escape room, czyli pokoje zagadek. Aby się z nich wydostać, musicie się wykazać spostrzegawczością, sprytem i udowodnić, że wiedza nie ma dla was tajemnic. Zobaczcie  np. czy potraficie wyjść z pustej szkoły ( link na końcu). Rozwiązywanie  zagadek, quizów, pokonywanie labiryntów to świetne wyzwanie.  Dla artystów  przygotowałyśmy np. wirtualną tablicę do rysowania lub piosenki do rodzinnego śpiewania, dla lubiących filmy m.in. „ Magiczne drzewo”. Będzie też coś dla małych kucharzy i miłośników czytania.

Całą strefę rozrywki znajdziecie na stronie głównej w zakładce świetlica. Wiele atrakcji wymyśliłyśmy i przygotowałyśmy same, inne wyszukałyśmy w sieci. Klikajcie śmiało. Postaramy się co jakiś czas dokładać coś nowego.

Z okazji Dnia Dziecka życzymy Wam beczki śmiechu, góry prezentów, paczki dobrych przyjaciół, zdrowia, udanych wakacji wolnych od wirusów.

Pozdrawiamy wszystkich uczniów, a szczególnie dzieci świetlicowe!

Zespół świetlicy: M. Łukawska, V. Kempa, M. Konieczna, B. Kowalska, D. Krzywonos, D. Żuber

Escape room „ W pustej szkole”- link

Strefa rozrywki – link 

#dziękipozostawaniuwdomu
Data: 28 maja 2020r.
Autor: Administrator

Optymiści twierdzą, że każda sytuacja ma swoje plusy, nawet jeśli nie widać ich na pierwszy rzut oka. Okres przedłużonego pozostawania w domu to trudny czas, szczególnie kiedy jest się nastolatkiem i najbardziej liczą się relacje z rówieśnikami. Nasi uczniowie znaleźli jednak plusy tej sytuacji i dobrze wykorzystali swój czas w domu.

A zatem, co nam dało pozostawanie w domu?

„Dzięki pozostawaniu w domu udało mi się przejść trudny poziom w grze,” pisze Bartek. „Jestem z siebie zadowolony.” Super, Bartku! Nie wciągaj się tylko w gry za bardzo. 😉

W ciągu ostatnich kilku tygodni Weronika przeczytała trylogię Suzanne Collins – „Igrzyska Śmierci”, „W pierścieniu ognia” i „Kosogłos”. Jesteśmy pod wrażeniem! Oprócz czytania, Weronika malowała też obrazy i nauczyła się jeździć na deskorolce. Podjęła też wyzwanie wyhodowania własnych warzyw. O ile to możliwe, zaimponowała nam jeszcze bardziej.

Maja spróbowała swoich sił w tresurze. Nauczyła swoją świnkę morską komendy „poproś’ i podawania łapy – efekty widać na zdjęciach. Gratulujemy!

To tylko kilka przykładów na to, że nasi uczniowie potrafili wykorzystać aktualną sytuację i zrobić coś, na co wcześniej nie mieli czasu. Nieważne czy założyłeś swój kanał na YouTube, czy ułożyłeś 1500-elementowe puzzle, czy może zrobiłeś coś z rzeczy, którymi pochwalili się Bartek, Weronika i Maja. Ważne, że udało Ci się zająć czymś pozytywnym i spędziłeś swój czas w wartościowy sposób.

Galeria:)

Jak dać upust emocjom? Poradnik dla rodziców
Data: r.
Autor: Administrator

Przedłużająca się sytuacja dystansowania społecznego może powodować u dzieci i młodzieży lęk, złość i zagubienie. Jest to zrozumiałe, ale poradzenie sobie z tymi emocjami wymaga wsparcia z naszej strony. Warto też pamiętać, że dawanie upustu emocjom jest równie ważne dla dzieci, młodzieży, jak i dla dorosłych.

Kiedy zastanawiamy się nad tym, jak to zazwyczaj robiliśmy, do głowy przychodzą nam takie pomysły jak: zmiana otoczenia, pobieganie, wygadanie koledze/ koleżance, czy wybranie się na spacer.  Choć na tę chwilę mamy już większe możliwości poruszania się, realizacja powyższych pomysłów jest wciąż dość mocno ograniczona dla dzieci i młodzieży. Jak więc podejść do tego tematu, kiedy większość czasu zmuszeni jesteśmy spędzać w domu? Oto kilka propozycji, które dadzą upust dziecięcym (i nie tylko dziecięcym) emocjom:

1) aktywność fizyczna – 20 minut dziennie:
+ poprawia kondycję,
+ poprawia samopoczucie (szczególnie po całym dniu spędzonym przy biurku),
+ obniża napięcie;

2) zabawy kreatywne – takie jak wymyślanie historyjek, malowanie i „co by było, gdyby?”
+ dają dzieciom możliwość wykazania się, realizacji własnych pomysłów;

3) planszówki:
+ sprzyjają rodzinnej integracji,
+ umożliwiają wspólne przeżywanie emocji;

4) czytanie:
+ obniża poziom stresu,
+ rozwija zdolności językowe,
+ rozwija zainteresowania,
+ daje okazję do odpoczynku,
+ pozwala oderwać się od myśli o izolacji i ograniczonych kontaktach z przyjaciółmi;

5) wydarzenia kulturalne online:
+ umożliwiają wspólną rozrywkę

(można je znaleźć na takich stronach internetowych jak www.legalnakultura.pl/pl/legalne-zrodla; artsandculture.google.com).

Z takich aktywności skorzystają nie tylko dzieci, ale i zmęczeni rodzice. J

mgr Anna Sadło

psycholog

Bibliografia:

„Co może robić dziecko w domu w czasie kwarantanny?”, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę [https://liblink.pl/tX6XwRnM2Z]

Szkoła Podstawowa nr 16 im. Marii Konopnickiej w Bytomiu, ul. Rataja 3