Prowadzenie świetlicy Amaro Strychos w SP 16

Realizacja zadania sfinansowana ze środków dotacji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w ramach „Programu integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce na lata 2021-2030”

Termomodernizacja budynku SP 16

PROGRAMY RZĄDOWE:
Porady dla rodziców

Jak skutecznie nagradzać nasze dzieci?

Czasami w celu uzyskania pożądanego zachowania warto jest wprowadzić niewielkie nagrody. Systemy nagradzania zwiększają motywację.

Praca z planami wzmocnienia

Plany wzmocnienia są sprawdzoną metodą, która motywuje dzieci i pomaga im
w ćwiczeniu pożądanych zachowań.

Za ustalone zachowanie dziecko otrzymuje punkty, które wpisuje następnie w swój plan albo je na nim maluje.

Jak mądrze nagradzać nasze dzieci?

WYKONYWANIE POLECEŃ RODZICAŻYCZLIWOŚĆ WOBEC RODZEŃSTWAPRACA W SZKOLE NA LEKCJACHWYKONYWANIE OBOWIĄZKÓW DOMOWYCHZADANIE DODATKOWESUMA
PONIEDZIAŁEK      
WTOREK      
ŚRODA      
CZWARTEK      
PIĄTEK      
ŁĄCZNIE

Plan wzmocnienia stosuje się w celu:

  • stworzenia szczególnie silnej motywacji
  •  szybkiego zbudowania określonego zachowania
  • gdy wyczerpały się inne wzmocnienia społeczne (jak chwalenie, pozytywna perswazja).

W planach wzmocnienia przyznawane są punkty, a za zebranie określonej ilości punktów dziecko otrzymuje nagrodę.

Jeżeli więc chcemy, żeby dziecko częściej zachowywało się pozytywnie, to należy takie zachowanie możliwie często i szybko nagradzać.

Punkty mają generalnie trzy zalety:

  • Działają wzmacniająco, mimo że nie można odebrać właściwej nagrody od razu, i nie doprowadzają do efektu przesytu
  • Dzieci oszczędzają określoną liczbę punktów po to, aby móc otrzymać właściwą nagrodę. Otrzymywanie punktów, czy ich zaznaczanie odbierają jako pozytywne, a przez to wzmacniające
  • Punkty są bezpośrednią reakcją na to, co dziecku udało się już osiągnąć. Jeśli plan z punktami stopniowo się zapełnia, to dziecko widzi w tym swój sukces

Przykłady wzmocnień materialnych

  •  „złota skrzynka”, w której znajdują się różne drobne nagrody wcześniej przygotowane przez rodzica (np. Kinder niespodzianka, cukierki, batoniki, piłeczki kauczukowe, spinki do włosów lub gumki, kolorowe gumki do zmazywania, małe samochodziki, muszelki, kolorowe długopisy itp.)
  •  drobiazgi: pistolety na wodę, nalepki, zabawki-niespodzianki, czapki, latarki, gadżety dla fanów drużyn piłki nożnej, gumowe piłeczki itd.
  •  książki, gazeta sportowa
  • gry komputerowe
  • bilet do kina, na basen
  • słodycze 

Warto, aby w puli nagród materialnych znalazły się rzeczy, o których wiemy, że mogą wzbudzić zainteresowanie dziecka. Jeśli trudno nam je wymyślić,  można porozmawiać z dzieckiem i zapytać je o jego pomysły na nagrody rzeczowe.

Przykłady wzmocnień społecznych

  • wycieczka w weekend
  • wyjście na rower z rodzicami lub pójście na plac zabaw
  • pójście na basen z rodzicem
  • wspólne wyjście do McDonald’s
  •  wieczór gier
  •  popołudnie bez obowiązków domowych
  •  godzina spędzona wyłącznie z jednym z rodziców
  •  przeczytanie przez opiekunów bajki na dobranoc
  •  możliwość wybrania przez dziecko dania na deser itp.
  • Możliwość zaproponowania obiadu, który zostanie przygotowany przez rodziców dla wszystkich domowników
  • wydłużenie czasu gry na komputerze lub czasu spędzonego przed telewizorem np. o 15 minut
  • możliwość późniejszego pójścia spać w piątek i w sobotę
  • wybranie przez dziecko filmu, który będzie mogło obejrzeć wspólnie z rodzicami

Skutki:

  • dziecko otrzymuje wiele pozytywnej uwagi
  • napominania dobiegają kresu
  • pociecha doświadcza, że „coś potrafi, coś dobrze robi, rodzice są z niej zadowoleni”
  • rodzice widzą swoje dziecko w bardziej pozytywnym świetle i nawiązują
    z nim lepszy kontakt
  • dziecko widzi starania opiekunów,  teraz również i na innych obszarach zachowuje się tak, aby otrzymać od nich pochwałę.

Obawy, że dzieci tylko wtedy będą coś robić, jeśli im się za to „zapłaci”, okazały się nieuzasadnione, szczególnie wtedy, gdy za to, że postąpiły właściwie, wynagradzane są pochwałą.
Na pytanie dzieci: „Dostanę za to punkty?”, najczęściej wystarczy odpowiedzieć, że czasem też można coś zrobić bezinteresownie.

KODEKS MĄDREGO RODZICA

1. MÓW O TYM, CO CZUJESZ – NAUCZ DZIECKO ROZPOZNAWANIA I NAZYWANIA EMOCJI. POWIEDZ MU, KIEDY JEST CI PRZYKRO, JESTEŚ ZŁY ALBO KIEDY CIESZYSZ SIĘ I JESTEŚ Z NIEGO DUMNY.

2. ZNAJDŹ CZAS, ŻEBY WYSŁUCHAĆ SWOJE DZIECKO – PATRZ NA NIE, GDY ROZMAWIACIE. SŁUCHAJ SPOKOJNIE. DAJ MU ODCZUĆ, ŻE JEGO ZDANIE JEST DLA CIEBIE WAŻNE.

3. NIE DOPYTUJ NA SIŁĘ. POWIEDZ LEPIEJ: „Co u Ciebie?”. DZIECKO, GDY BĘDZIE GOTOWE SAMO POWIE CI O SWOICH SPRAWACH.

4. MÓW DO DZIECKA NIE TYLKO WTEDY, GDY CZEGOŚ POTRZEBUJESZ, GDY CHCESZ MU WYDAĆ POLECENIE – OPOWIEDZ MU TROCHĘ O SWOJEJ PRACY, O OBEJRZANYM FILMIE ALBO JAK SPĘDZIŁEŚ DZIŚ CZAS, GDY JEGO NIE BYŁO.

5. NIE WYŚMIEWAJ PROBLEMÓW SWOJEGO DZIECKA – DZIECIĘCE PROBLEMY SĄ TAK SAMO ISTOTNE DLA DZIECI, JAK NASZE DOROSŁE PROBLEMY DLA NAS.

6. UŻYWAJ KOMUNIKATÓW TYPU „Ja”. NP. POWIEDZ: „Jest mi przykro, że nie posprzątałeś pokoju, chociaż umówiliśmy się, że to zrobisz”, ZAMIAST: „Jesteś flejtuchem i bałaganiarzem”.

7. NIE OCENIAJ I NIE KRYTYKUJ – STARAJ SIĘ ZROZUMIEĆ PUNKT WIDZENIA DZIECKA I JEGO PRZEŻYCIA.

8. NIE PORÓWNUJ DZIECKA Z INNYMI – TO WZBUDZA JEGO ZŁOŚĆ, OBRAŻA GODNOŚĆ I DO NICZEGO NIE MOBILIZUJE.

9. NIE OBRAŻAJ SIĘ NA DZIECKO – TWOJE MILCZENIE NIE POMOŻE WAM SIĘ WZAJEMNIE POROZUMIEĆ.

10. KIEDY DZIECKO SIĘ OBRAZI PRZYJDŹ DO NIEGO PO CHWILI I POWIEDZ, ŻE JEST CI PRZYKRO, ŻE ZE SOBĄ NIE ROZMAWIACIE – DOCENI TO, CHOĆ MOŻE NIE OD RAZU ZAREAGUJE.

 Prezentacja „szacunek” w formacie PPT:

WSZAWICA-PEDIKULOZA.pdf

POMOC DZIECIOM.pdf

Szkoła Podstawowa nr 16 im. Marii Konopnickiej w Bytomiu, ul. Rataja 3
Skip to content