Prowadzenie świetlicy Amaro Strychos w SP 16
Realizacja zadania sfinansowana ze środków dotacji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w ramach „Programu integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce na lata 2021-2030”
Termomodernizacja budynku SP 16
Wniosek o przyjęcie dziecka do szkoły podstawowej kliknij tutaj (pdf)
Zgłoszenie dziecka do szkoły podstawowej rejonowej kliknij tutaj (pdf)
Wyprawka pierwszoklasisty:
Każda rzecz przyniesiona przez dziecko do szkoły (plecak również) powinna być podpisana lub odpowiednio oznaczona.
Jak wspierać dziecko rozpoczynające naukę ?
Dojrzałość szkolna to zespół cech psychofizycznych, ukształtowanych w toku rozwoju, które pomagają sprostać wymaganiom szkolnym. Według S. Szumana to osiąganie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, który czyni je wrażliwym i podatnym na systematyczne nauczanie i wychowanie w klasie pierwszej. Według W. Okonia to osiąganie przez dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego jaki umożliwia mu udział w życiu szkolnym i opanowanie treści programowych klasy pierwszej.
O fizycznej dojrzałości dziecka do podjęcia nauki szkolnej decyduje w dużym stopniu stan zdrowia, a więc: sprawność ruchowa i motoryczna, odporność na zmęczenie i choroby, prawidłowy słuch i wzrok, a także sprawność manualna. Troska o zdrowie to przede wszystkim zapewnienie prawidłowego odżywiania. Szczególnie w okresie nauki szkolnej konieczne jest zwrócenie uwagi na dobór produktów i regularne posiłki. Przewlekły niedobór białka może prowadzić do zahamowania wzrostu, zmniejszyć odporność na infekcje, czynić dziecko sennym, mało ruchliwym i biernym na zajęciach. Ważne jest urozmaicenie posiłków. Duże znaczenie ma także przestrzeganie higienicznego trybu życia, systematyczne wietrzenie pomieszczeń, ruch na świeżym powietrzu o każdej porze roku i chronienie dziecka przed przebywaniem w zadymionym pomieszczeniu. Opieka nad zdrowiem dziecka to również troska o narządy zmysłów. polega na ochronie słuchu, nie przebywaniu w pomieszczeniach o nadmiernym hałasie, mówieniu do dziecka spokojnym tonem, bez krzyku. w trosce o wzrok nie pozwalamy na zbyt długie przebywanie przed telewizorem lub komputerem oraz odpowiednie oświetlenie podczas pisania, czytania , rysowania itp.
Rodzina ma duże znaczenie w emocjonalno – społecznym rozwoju dziecka. Dzięki rodzinie dziecko przyswaja sobie prawidłowe nawyki i normy postępowania. Powinna panować konsekwencja i jednomyślność w formułowaniu nakazów i poleceń. Rodzice powinni stopniowo umożliwić dziecku zabawę z rówieśnikami. Wtedy będzie ono prawidłowo nawiązywać pozytywne kontakty z innymi dziećmi. Dojrzałość emocjonalna uwarunkowana jest treningiem w zakresie samokontroli przeżyć emocjonalnych. Trzeba stwarzać warunki, aby dziecko stawało przed trudnościami, miało okazję do badania swoich reakcji, uczyło się sterować swym zachowaniem. O społecznej dojrzałości dziecka świadczy jego stopień samodzielności w różnych sytuacjach. Im dziecko zaradniejsze, tym jaśniej i ufniej spogląda na świat. Dzieci, które z jakiegoś powodu są chronione przed trudnościami lub nie wymaga się od nich samodzielnego działania, nie mają odporności emocjonalnej i popadają w frustrację lub infantylność.
O rozwoju umysłowym dziecka decyduje jego aktywność i ciekawość świata. Rodzice na każde pytanie powinni udzielić odpowiedzi. Jeśli nie potrafimy odpowiedzieć dziecku na skomplikowane pytanie, powinniśmy poszukać odpowiedzi w odpowiedniej książce- źródle wiedzy, kształtując motywacje do nauki czytania.
W rozwoju mowy podstawową rolę pełni dom rodzinny. Dziecko siedmioletnie powinno umieć słuchać uważnie wypowiedzi innych osób, rozumieć polecenia dorosłych, swobodnie wypowiadać się. Mowa prawidłowa jest podstawa w nauce czytania i pisania. Rodzice powinni często czytać dzieciom książki. Duże znaczenie mają baśnie dziecięce i ludowe. Właśnie na podstawie tych utworów zostają pogłębione normy etyczne. Dzięki czytaniu Postępuje w szybkim tempie rozwój mowy i rozwój intelektualny. Jeśli nasze dziecko polubi książkę, to będzie chciało nabyć umiejętność czytania, aby samodzielnie z niej korzystać. Bogato ilustrowane książki przybliżają treści koncentrują uwagę, budzą ciekawość i mobilizują do wypowiedzi.
Warto wykorzystać różne sytuacje i przedmioty do nauki liczenia. Czynność ta jest czymś naturalnym w życiu dziecka. Jednak wszelkie operacje matematyczne wykonujemy w postaci działań na konkretach, gdyż nasze dziecko nie potrafi przeprowadzić trudniejszych operacji myślowych, a niepowodzenia mogą je zniechęcić.
Dbając o ogólny rozwój dziecka trzeba zwrócić szczególną uwagę na wzmocnienie jego ręki i palców. Pisanie jest trudna sztuka. Wymaga nie tylko rozpoznawania kształtów liter, jak i wielkiej precyzji ruchów ręki. Bardzo wskazane jest usprawnianie manualne poprzez częste malowanie, rysowanie, lepienie, wycinanie, konstruowanie. W przypadku leworęczności lub oburęczności należy zasięgać porady psychologa.
Dziecko należy zachęcać do nauki szkolnej. Rozpoczęcie nauki w szkole należy traktować jako coś naturalnego, a nawet jako awans w stosunku do okresu przedszkolnego. Są też dzieci zahamowane, lękliwe, bojące się samodzielnego kroku. Te dzieci wymagają dużej troski, wspólnej zabawy, zapraszania kolegów, którzy będą inicjatorami różnych zabaw i rozmów. Każde osiągniecie dziecka należy dostrzegać i chwalić. Nagroda wzmacnia wiarę we własne siły, stanowi zachętę do dalszego wysiłku. Sukcesy dziecka w nauce szkolnej uwarunkowane są sprzyjającą atmosferą domu rodzinnego, przepojoną zrozumieniem. Pełnienie roli ucznia staje się łatwiejsze, gdy rodzice są gotowi w razie potrzeby pospieszyć z przyjacielską pomocą.
Przygotujcie swojemu dziecku:
Pomyślcie też o przygotowaniu samego dziecka:
Pamiętajcie, że dla prawidłowego rozwoju dziecka konieczne są:
Gdy dziecko chodzi do szkoły;