Prowadzenie świetlicy Amaro Strychos w SP 16
Realizacja zadania sfinansowana ze środków dotacji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w ramach „Programu integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce na lata 2021-2030”
Termomodernizacja budynku SP 16
Jak skutecznie nagradzać nasze dzieci?
Czasami w celu uzyskania pożądanego zachowania warto jest wprowadzić niewielkie nagrody. Systemy nagradzania zwiększają motywację.
Praca z planami wzmocnienia
Plany wzmocnienia są sprawdzoną metodą, która motywuje dzieci i pomaga im
w ćwiczeniu pożądanych zachowań.
Za ustalone zachowanie dziecko otrzymuje punkty, które wpisuje następnie w swój plan albo je na nim maluje.
Jak mądrze nagradzać nasze dzieci?
WYKONYWANIE POLECEŃ RODZICA | ŻYCZLIWOŚĆ WOBEC RODZEŃSTWA | PRACA W SZKOLE NA LEKCJACH | WYKONYWANIE OBOWIĄZKÓW DOMOWYCH | ZADANIE DODATKOWE | SUMA | |
PONIEDZIAŁEK | ||||||
WTOREK | ||||||
ŚRODA | ||||||
CZWARTEK | ||||||
PIĄTEK | ||||||
ŁĄCZNIE |
Plan wzmocnienia stosuje się w celu:
W planach wzmocnienia przyznawane są punkty, a za zebranie określonej ilości punktów dziecko otrzymuje nagrodę.
Jeżeli więc chcemy, żeby dziecko częściej zachowywało się pozytywnie, to należy takie zachowanie możliwie często i szybko nagradzać.
Punkty mają generalnie trzy zalety:
Przykłady wzmocnień materialnych
Warto, aby w puli nagród materialnych znalazły się rzeczy, o których wiemy, że mogą wzbudzić zainteresowanie dziecka. Jeśli trudno nam je wymyślić, można porozmawiać z dzieckiem i zapytać je o jego pomysły na nagrody rzeczowe.
Przykłady wzmocnień społecznych
Skutki:
Obawy, że dzieci tylko wtedy będą coś robić, jeśli im się za to „zapłaci”, okazały się nieuzasadnione, szczególnie wtedy, gdy za to, że postąpiły właściwie, wynagradzane są pochwałą.
Na pytanie dzieci: „Dostanę za to punkty?”, najczęściej wystarczy odpowiedzieć, że czasem też można coś zrobić bezinteresownie.
KODEKS MĄDREGO RODZICA
1. MÓW O TYM, CO CZUJESZ – NAUCZ DZIECKO ROZPOZNAWANIA I NAZYWANIA EMOCJI. POWIEDZ MU, KIEDY JEST CI PRZYKRO, JESTEŚ ZŁY ALBO KIEDY CIESZYSZ SIĘ I JESTEŚ Z NIEGO DUMNY.
2. ZNAJDŹ CZAS, ŻEBY WYSŁUCHAĆ SWOJE DZIECKO – PATRZ NA NIE, GDY ROZMAWIACIE. SŁUCHAJ SPOKOJNIE. DAJ MU ODCZUĆ, ŻE JEGO ZDANIE JEST DLA CIEBIE WAŻNE.
3. NIE DOPYTUJ NA SIŁĘ. POWIEDZ LEPIEJ: „Co u Ciebie?”. DZIECKO, GDY BĘDZIE GOTOWE SAMO POWIE CI O SWOICH SPRAWACH.
4. MÓW DO DZIECKA NIE TYLKO WTEDY, GDY CZEGOŚ POTRZEBUJESZ, GDY CHCESZ MU WYDAĆ POLECENIE – OPOWIEDZ MU TROCHĘ O SWOJEJ PRACY, O OBEJRZANYM FILMIE ALBO JAK SPĘDZIŁEŚ DZIŚ CZAS, GDY JEGO NIE BYŁO.
5. NIE WYŚMIEWAJ PROBLEMÓW SWOJEGO DZIECKA – DZIECIĘCE PROBLEMY SĄ TAK SAMO ISTOTNE DLA DZIECI, JAK NASZE DOROSŁE PROBLEMY DLA NAS.
6. UŻYWAJ KOMUNIKATÓW TYPU „Ja”. NP. POWIEDZ: „Jest mi przykro, że nie posprzątałeś pokoju, chociaż umówiliśmy się, że to zrobisz”, ZAMIAST: „Jesteś flejtuchem i bałaganiarzem”.
7. NIE OCENIAJ I NIE KRYTYKUJ – STARAJ SIĘ ZROZUMIEĆ PUNKT WIDZENIA DZIECKA I JEGO PRZEŻYCIA.
8. NIE PORÓWNUJ DZIECKA Z INNYMI – TO WZBUDZA JEGO ZŁOŚĆ, OBRAŻA GODNOŚĆ I DO NICZEGO NIE MOBILIZUJE.
9. NIE OBRAŻAJ SIĘ NA DZIECKO – TWOJE MILCZENIE NIE POMOŻE WAM SIĘ WZAJEMNIE POROZUMIEĆ.
10. KIEDY DZIECKO SIĘ OBRAZI PRZYJDŹ DO NIEGO PO CHWILI I POWIEDZ, ŻE JEST CI PRZYKRO, ŻE ZE SOBĄ NIE ROZMAWIACIE – DOCENI TO, CHOĆ MOŻE NIE OD RAZU ZAREAGUJE.
Prezentacja „szacunek” w formacie PPT: